Tips voor thuiswerken
Door het advies van de overheid om thuis te werken wanneer het kan is thuiswerken voor veel bedrijven meer regel dan uitzondering geworden de afgelopen week. Soms hebben medewerkers hier al aardig wat ervaring mee, voor anderen is het nieuw. Sowieso is de schaal waarop dit gebeurt uitzonderlijk maar ook de omstandigheden. Voorheen was thuiswerken vaak een dag om eens rustig te werken of de files te ontwijken. Nu komt het vaak voor dat ook een partner en/of kinderen thuis zijn door alle genomen maatregelen.
Hoe kom je deze periode goed door, hoe zorg je dat het voor zowel werkgever als werknemer het gewenste resultaat geeft? We hebben een aantal tips hoe goed en veilig thuis te werken op een rij gezet.
Tips voor het inrichten van de werkplek zijn opgesteld door Fysioconnect, deze vind je hier: Spelregels Thuiswerken.
1. Behandel thuiswerken gewoon als werk.
Omdat de fysieke overgang tussen privé en werk ontbreekt, vinden thuiswerkers het soms moeilijk om grenzen te stellen. Meestal pakt dit negatief uit voor de privétijd. De eerste en misschien wel belangrijkste tip voor medewerkers is daarom: maak voor jezelf een werkschema en houd je eraan
(sta op tijd op, douche jezelf, kleed je aan, begin en eindig op een vaste tijd en houd regelmatig pauze).
2. Zorg voor duidelijke verwachtingen.
Omdat je elkaar minder makkelijk aanspreekt dan op kantoorv raagt samenwerking tussen mensen op verschillende locaties om meer structuur en spelregels. Zorg daarom bijvoorbeeld voor een online project- of teampagina waar iedereen dingen kan checken als: wat wordt er deze week van mij verwacht; waar werken mijn collega’s aan; waar en hoe is iedereen bereikbaar? Ook is het verstandig om met elkaar richtlijnen af te spreken rond vragen als: wat doe je als je ziek wordt; met wie overleg ik als ik een deadline wil verschuiven?
3. Organiseer de onderlinge communicatie.
Thuiswerken kan leiden tot een slechtere relatie met collega’s en gevoelens van eenzaamheid. En dat leidt weer tot minder motivatie en productiviteit. De oplossing hiervoor is goede, frequente onderlinge communicatie. Daarbij moet het niet alleen gaan over het werk. Net zoals wanneer je elkaar live treft, is het belangrijk om lief en leed uit te wisselen. Dus: organiseer dagelijks een gezamenlijke opstartmoment of online koffiepauze. Of laat iedereen bij de online vergadering een korte persoonlijke update geven.
4. Maak progressie zichtbaar.
Het ervaren van progressie, resultaat van je werk zien, is een van de belangrijkste factoren in onze werkmotivatie. Maar wanneer je samenwerkt vanaf verschillende locaties is het lastig om te zien of het werk goed verloopt of niet. Maak daarom tijdens online vergaderingen en op andere manieren de voortgang zichtbaar. Deel, het liefst dagelijks, wat er bereikt is.
Nog een paar extra aandachtspunten.
– Zie thuiswerken – en vooral het samenwerken op afstand – als een leerproces. De kans dat alles in één keer goed gaat, is nul. Bespreek daarom wekelijks met elkaar wat er beter kan in het thuis- en samenwerken.
– Doe een gezamenlijke dagopening en een gezamenlijke dagsluiting. Online of telefonisch. En bel regelmatig een-op-een met iedereen. Op die manier help je met name beginnende thuiswerkers om gestructureerd te werken